Kartlägg dina kunder, omvärldsbevaka och analysera
Vi lever idag i en värld där gränser suddas ut mer och mer. Mycket handel går via webben och det gäller för dig som företagare att utveckla de tjänster och produkter du har, så att de följer med sin tid. Det kan också innebära att du konkurrerar med många andra företag i världen och då blir din marknad ännu mer föränderlig. Det gäller för dig som företagare att följa med i de snabba förändringarna som sker för att kunna vara konkurrenskraftig.
Du har säkert ställt dig frågan när du ska pitcha, presentera eller gå på ett säljmöte; kommer det att finnas någon mer i rummet än den person jag avtalat tid med?
Vem kan det i så fall vara och vilken roll i företaget har han eller hon?
För vem ska jag göra presentationen, vilket material är mest relevant och hur ska jag uttrycka mig så att alla i rummet förstår? Kan jag använda samma presentationsmaterial vid varje tillfälle, eller beror det på vem jag möter i mitt samtal?
När du förbereder en presentation, pitch, säljmöte så behöver du kartlägga dina kunder. Du behöver spana på dina kunder, analysera vem och vilka de är och skapa ett innehåll i din presentation utifrån dem.
I PIKs utbildning Effektiva framåtriktade säljpresentationer får du metoder och verktyg för att hitta din kunder och se ditt företag i nutid och i en framtid.
Med god insikt i vilka som är din målgrupp, att du kartlagt dem, omvärldsbevakat och tagit fram ett relevant innehåll för din kund i din presentation, så kan du öka din försäljning och vinst i ditt företag. Låt det därför bli en självklar del i ditt företags planering.
Lär dig spana, utvärdera och informera för ökad affärsnytta.